社会心理学6. Attitudes:態度

Attitudes

ボーナー(Bohner)とワンケ(Wanke)によると、態度(attitude)は「思考の対象の手短な評価」と定義されています。思考の対象とは、私たちが考え認識できるあらゆる物、人、集団のことで、態度対象(attitude object)と呼ばれています。ご飯やテレビ、自分自身、中国人、自衛隊派遣などの社会的トピックも全て態度対象の例です。従って、例えば「ご飯についての態度」というのは「ご飯が好きか嫌いかという評価」のことを意味します。このように、態度とはあらゆる対象の好き嫌い、親近感か嫌悪感、賛成か反対かを基本とした評価のことを指します。

ボーナーとワンケの態度の定義はとてもシンプルなものですが、イーグリー(Eagly)とチャイキン(Chaiken)はより細かな定義を主張し、「態度とは、好みか好みでないかの度合いを用いて特定の存在物を評価することにより表現された心理的傾向である」と述べました。この定義で重要なのは、態度は心理的傾向と評価の2つの特徴を持っているということです。心理的傾向とは、少なくとも短期間は継続する内的状態のことを意味し、確かに態度は一定期間心の中に留まる心理現象です。また、ボーナーとワンケが指摘するように態度は評価という形を取ることから、要約すると態度とは「態度対象を評価することで表現された心理的傾向」と定義できそうです。
(white clovers)

  • ''Evaluations of people, objects, and ideas''
  • Positive, negative or mixed (ambivalent or indifferent) reaction to a person, object or idea.
  • Central to social psychology:
    • What they are
    • Where they come from
    • How they can be measured
    • What causes them to change
    • How they interact with behavior
  • 3 major components
  1. ''cognitively based attitude'' : an attitude based primarily on people's beliefs about the properties of an attitude object
  2. ''affectively based attitude'' : an attitude based more on people's feelings and values than on their beliefs about the nature of an attitude object
  3. ''behaviorally based attitude'' : an attitude based on observations of how one behaves toward an attitude object

attitude toward gun control

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  • 銃規制に賛成な場合
    • cognitive: 銃で強盗を撃つよりも、自殺に使われるケースの方が多い。
    • affective: 銃を見るだけで怖くなる
    • behavior: 銃規制に賛成する政治家に投票する
  • 銃規制に反対な場合
    • cognitive: 家族を守るために銃は必要だ。
    • affective: 銃がなければ心配だ
    • behavior: 銃規制に反対する政治家に投票する

How attitudes are formed

  • classic process of learning
    • classical conditioning
      • the phenomenon whereby a stimulus that elicits an emotional response is repeatedly paired with a neutral stimulus that does not, until the neutral stimulus takes on the emotional properties of the first stimulus
    • operant conditioning
      • The phenomenon whereby behaviors that people freely choose to perform increase or decrease in frequency, depending on whether thy are followed by positive reinforcement or punishment

4 possible reactions to attitude objects

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  • 互いにlowの時は無関心
  • 互いにhighの時は曖昧な態度
    • 危険なことは、反対、賛成に強いattitudeを持つようになると、なかなか反する意見を受け入れられなくなる。

How attitudes are measured

  • ''self-report measures''
  1. ''attitude scale'':
    1. multiple-item questionnaire designed to measure a person's attitude toward some object
  2. ''bogus pipeline'':
    1. a phony lie-detector device that is sometimes used to get respondents to give truthful answers to sensitive questions.
    2. うそ発見機を被験者に取り付けることにより(それが偽物でもかまわない)被験者は本音をより答えるようになる。
  3. ''implicit attitude'':
    1. attitude that are involuntary, uncontrollable, and at times unconscious such as prejudice.
    2. e.g: implicit association test (IAT):
      1. convert measure of unconscious attitudes derived from the speed at which people respond to pairings of concepts such as black or white with good or bad.
  4. ''explicit attitude'':
    1. attitudes that we consciously endorse and can easily report

link between attitudes and behavior

  • Lapiere (1934)

1930年代のアメリカ(アジア人に対する偏見が今よりも激しい時代)でLapiereは若い中国人のカップルと一緒に旅行をしてホテルで宿泊を断られたことはなかった(251箇所中1箇所のみ)にも関わらず、6ヵ月後の調査で中国人に宿泊をさせるかを尋ねたところ92%のホテルで宿泊を拒否すると答えました(Lapiere, 1934, sited in Bohner, 2001)。
(消費者心理学とマーケティング − 消費者心理学・消費者行動論の研究より −)

  • Young Chinese American couple on a 3 months, 10,000 mile automobile trip
  • visited 250 restaurants, campgrounds & hotels across the US
  • refused service only once
  • Lapiere wrote back to all the places they visited asking about whether they would serve/accept Chinese Patrons
  • 90% said no

Attitude in Context

  • Level of correspondence or similarity between the attitude and behavior
  • attitude interact with subjective norms
    • ''norm'': rules for accepted and expected behavior
  • shapes ''intentions''
  • intention:
    • conscious desire or plan to carry out a specific act
    • intentions determine behavior
  • ''Davidson & Jaccard (1979)'': birth control attitudes
  • 'theory of planned behavior:

計画的行動理論は、合理的行為理論に行動のコントロール感という考え方を追加したものである。これは、自分がその行動を達成することができるかどうかということについての認知であり、その行動について予想される障害(喫煙仲間の非難など)と自身の過去経験(以前の禁煙は三日坊主に終わったなど)を反映している。この行動のコントロール感を導入することによって、やる気だけではなく、実際の行動を考えることができるようになった。
(健康行動と生活習慣の形成)

    • the idea that the best predictors of a person's planned, deliberate behaviors are the person's attitudes toward specific behaviors, subjective norms, and perceived behavioral control
    • birth controlに対して反対かどうか聞くよりも、2カ月以内に自分がするかもしれないかどうかと聞く方が実際のbehaviorと近い。

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  • according to this theory, the best predictors of people's planned, deliberative behaviors are their behavioral intentions. The best predictors of their intentions are their attitudes toward the specific behavior, their subjective norms, and their perceived behavioral control of the behavior.

variance in attitudes

  • ''attitude strength'':
    • strong attitudes are generally seen as ones that are firmly held, durable over time, and have a powerful impact on behavior
  • ''attitude accessibility''
    • the strength of the association between an attitude object and a person's evaluation of that object, measured by the speed with which people can report how they feel about the object.
    • how often one thinks about it and how quickly it comes to mind
    • attitude strengthがあがることでaccessibilityが上がり、そうするとまたattitude strengthがあがる
  • ''ambivalent attitudes''
    • are conflicted evaluations that include both positive and negative feelings about an object of thought

attitude strength

  • the stronger the attitude the more influence over behavior
  • 3 factors:
  1. directly affected own self-interest
    1. 例えばパソコンを想像して。とか言われると、自分の持ってるパソコンのイメージが浮かびやすかったり。
  2. related to deeply held philosophical, political, and religious values
  3. concern to close friends, family and social ingroups