社会心理学13. Aggression: 攻撃行動
What is aggression?
- aggression:(攻撃行動)
攻撃は「他の個体に対して危害を加えようと意図された行動」と定義され、それを起こす内的過程(認知、情動、動機づけ、パーソナリティなど)が攻撃性と呼ばれる。
Barron(1980)は攻撃の概念規定に当たって次のような注意点をあげている。
(1) 攻撃は感情、動機、態度ではなく、外部に表出された行動である。
(2) 攻撃は、相手に危害を加えようとする意図に基づいた行動である。
(3) 攻撃は相手に対する危害であり、肉体的損傷だけでなく、相手にもたらす不快な結果をも含む。
(4) 人間に危害を加える行動のみが攻撃である。
無生物や動物に危害を加えても、その行為が人間を傷つけなければ攻撃ではない。
(5) 攻撃は危害を避けようとしている人への危害である。
サド=マゾなどの関係は攻撃とはみなさない。
(仔猫の遊び場)
-
- Intentional behavior aimed at doing harm or causing pain to another person.(SP 374)
- behavior intended to harm or cause pain to another person
- violenceはaggressionの一つの例であり同じではない。
- hostile aggression:
- Aggression stemming from feelings of anger and aimed at inflicting pain (SP 375)
- instrumental aggression:
- Aggression as a means to some goal other than causing pain. (SP 375)
- Aggression aimed at inflicting harm in order to obtain something of value or another goal aside from causing pain
Gender and aggression
- Across all ages ''males'' are more likely to use ''physical aggression'' than females
- But that doesn’t mean that they are more aggressive than females
- Across all ages ''females'' are more likely to use ''relational aggression'' than males
- 無視したり、噂を流したり、cyberbullying (インターネット上でメールやチャットなどを介して行われるいじめのこと。)
Is aggression innate?
- The role of ''testosterone'' (a hormone associated with aggression):
- フラタニティとかの人の方が多く持っている傾向。少ない人は成績が良く、よく笑う傾向。
- Positive correlation between testosterone levels and physical aggression or violence
- Remember ''correlation ≠ causation'':
- Aggression itself can temporarily increase your testosterone level
- Stress may also elevate both testosterone and aggression, resulting in the correlation above
- Transsexuals studies
Is aggression learned?
- Brief learning overview:
- Positive Reinforcement = Behavior increase
- Punishment = Behavior decrease
social learning theory:
社会的学習は、「社会的行動の学習」と「社会の中での学習」のふたつを指す。
「社会的行動の学習」とは、社会的習慣や社会的態度といった、社会の中で見られる社会的性格を持つ行動が、学習されること。
また、「社会の中での学習」とは、社会の中での対人関係に基づいて学習されるもの、すなわちある行動が他者の行動や態度を観察することにより習得されるという学習方法や機制を強調したもののことである。
(心理学用語集)
-
- The idea that we learn social behavior (e.g., aggression) by observing others and imitating them. (SP 389)
- Theory that behavior is learned through the observation of others as well as through the direct experience of rewards and punishments
- Bobo Doll Studies:
- Bandura, Ross, & Ross (1961)
- Bandura and Walters (1963)
- Vicarious reinforcement:
- By observing rewards or reinforcement given to others the behavior is reinforced in the observer
- Behavior and Learning are mediated by mental states
- reciprocal determinism(相互決定論):
- 要因はそれぞれ相互作用をしあっている
- The assumption that internal mental events, external environemental events, and overt behavior all influence each other
- Determinates of imitation:
- Attention: pay attention to bahavior
- Memory: remember
- Production: physically able to do that?
- Motivation:self-fulfilling prophecy
- Self-efficacy: own little internal cheer leader.
Frustration: aggression as a drive
- frustration-aggression hypothesis (欲求不満攻撃性仮説):
- 欲求不満は攻撃性へと転化しうるものであり,また攻撃性は常に何らかの形の欲求不満の結果であるという仮説.
Frustration-Aggression Hypothesis(Berkowitz, 1962)
- フラストレーションが高まると攻撃的になる
- ビデオゲームには,フラストレーションを増大させるような要素を含んでいる
- 報酬の存在
- 競争的な場面
(Aggression, Competition and Computer Games: Computer and Human Opponents )
-
- the idea that frustration - the perception that you are being prevented from attaining a goal - increases the probability of an aggressive response. (SP 385)
- Frustration always elicits the motive to aggress
- All aggression is caused by aggression
- displacement:
- Aggressing against a substitute target bc aggressive acts against the source of the frustration are inhibited by fear or lack of access
- catharsis(カタルシス):
- 観客が悲劇を観ることにより,心のわだかまりなどの感情を浄化させること
- The notion that "blowing off steam" - by performing an aggressive act, watching others engage in aggressive behaviors, or engaging in a fantasy of aggression - relieves built- up aggressive energies and hence reduces the likelihood of further aggressive behavior. (SP 399)
- Reduction of the motive to aggress that is said to result from any imagined, observed, or actual act of aggression
- Support?
- NO**
Negative affect
- Heat and aggression: 暑いところの方が人はイライラ
- Arousal: “wired” for action: negative situation → arousal
- arousal-affect model:
- Proposition that aggression is influenced by both the intensity of arousal and the type of emotion produced by a stimulus
Thought: automatic and deliberate
- cognitive neoassociation analysis (認知的新連合理論):
認知的新連合理論(Berkowitzら): 暴力映像を見ることで、 関連する思考、 感情、行動などの記憶が活性化される ⇒日米の大学生対象の実験で、 攻撃思考が活性化
(テレビゲームと子どもたち)
-
- The view that unpleasant experiences create negative affect, which in turn stimulates associations connected with anger and fear. Emotional and behavioral outcomes then depend, at least in part, on higher order cognitive processing
Automatic Cognition: situational cue
- Certain things in our environment can unconsciously affect our aggression
- weapon focus effect:
- Tendency of weapons to increase the likelihood of aggression by their mere presence
- 武器が目の前に存在するだけでaggressionがあがる。
Higher-Order Cognition: Cognitive control
敵意帰属バイアス
加害者の意図をことさら悪意に解釈する傾向を敵意帰属バイアスと言う。
例えば、 偶然他人の手が当たっても、相手が意図的に叩いたと解釈する場合を敵意帰属バイアスが高いと言う。
(攻撃性の発達と予防的対応)
-
- Tendency to perceive hostile intent in others
- mitigating information(緩和情報):
- Information about a person’s situation indicating that he or she should not be held fully responsible for aggressive actions
- この情報により、敵対バイアスを緩和できるかもしれないが、多くの場合で遅すぎる。なぜなら、人は見た瞬間にattributionをするから。
Media Violence
- Correlation between aggression and violent media
- theories:
- Violent Media causes aggression
- Aggression prone people gravitate to violent media
- desensitization:
- Reduction in emotion-related physiological reactivity in response to a stimulus
Pornography
- Explicit sexual material
- Nonviolent Pornography - no effect on aggression
- Violent Pornography
- Triple threat:
- High arousal
- Negative emotional reactions
- Shock, alarm and disgust
- Aggressive thoughts
- 暴力的なポルノはこれら3つの危険要素を持っているので危ない。
Aggression in the Lab
- Dependent variables:
- Giving Ps a non-lethal weapon
- Shocks(近年ではもうほとんど使うことが許されない)
- Hot Sauce (他人に対してどれだけたくさんの辛いソースを入れるかによってaggressionを測定)
- Sound blasts (騒音を与えることによって。どれだけうるさく、長く流すかによって測定)